torsdag 26 mars 2009

Kennelnamnet

"Hej å välkommen till mej, i da ska vi tale om kennelnamn, och inte vecka kennelnamn som helst, utan Zolohouse".

Vilket konstigt namn !
Men det finns en förklaring, häääääär kommer den...................travhästar !

Vi håller på med travhästar, sen många år tillbaka, långt före uppfödningen av cavalierer började.

Till våra nordsvenska föl ville vi ha ett kennelnamn, och våra avelsston har en gemensam nämnare,
SOLO - en framgångsrik tävlings/avelshingst för länge, länge sedan.
Travhästar får inte ha samma namn, utom om det skiljer många år och namnet inte är en väldigt känd häst, då kan man få dispans.
Så då bytte vi ut första bokstaven i Solo till Z, då heter fölen Zolojänta, Zolopålle, Zolovår, Zoloelda ................

När jag så skulle ha ett kennelnamn till hundarna så ville jag ha en koppling till hästarna, - Zolo.
På den tiden var jag imponerad av en cavalier - kennel som hette Cylvesterhouse, så där fick jag idén till house.
Det var första förslaget till kennelnamn jag skickade in, och det godkändes direkt.
Tur är väl att våra pojkar är födda före den tiden annars vet man inte vad deras namn hade varit !!!!!!!!!

Nu ska jag skynda ut i vårsolen på dagens andra hundtur, den första gick i 12 minusgrader !!!!!!!
Hallåååååå våren, vart tog du vägen...............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar