måndag 30 mars 2009

Känner du till stamtavlan ?





Idag är Frasse, Filiokus, Fabian och Felicia 4 veckor, lite senare och blygare än Tinnitus, men han ville väl inte ligga där alldeles ensam, så han kom snabbt upp på benen.

Småttingarna är nöjda där de är, och leker med varandra, men små stunder är de med utanför valphagen.
Om en vecka är det garanterat "full rulle" på alla fyra.
Frasse har redan träffat sin blivande familj, en familj som visat sitt intresse och träffat föräldradjuren redan innan valparna föddes,
med mottot " en hund ska få vara en hund " det känns tryggt och jag är inte orolig för hans framtid.
Det känns så skönt med människor som direkt kastar sej ner på golvet och jollrar med valparna, helt obekymrade för hundhår och pussande hundar.
Lite utställnings intresse finns också, då deras dotter har stora framgångar med Rhodesian Ridgeback.
-----------------------------------

Känner du till valparnas stamtavla ? Är en fråga jag ofta får.

Jo, jag letar och letar i stamtavlorna efter förtjänster och fel, i månader, ja kanske i år, innan just den kombinationen görs,
för jag måste ju tro på just den korsningen, jag hoppas ju att jag ska hitta en valp att spara själv,och gå vidare på.
Målsättningen är att valparna ska bli lite bättre för varje generation än föräldradjuren.

Jag hade min första kull 1998 så nu börjar det bli en del egna hundar i stamtavlorna, det känns bra men är för den skull ingen garanti för att det inte blir något "fel" speciellt efter gårdagens "Dokument utifrån" känns det inte bra med alla problem som visades där. Nu tycker jag att filmen och sjukdomarna var överdrivna.
Jag såg filmen i höst, när den kom ut i England, och där blev det nästan kaos.

England registrerar 12-13.000 st cavaliervalpar om året och Sverige ca 1200 st så det är klart att de har större problem än oss, men visst finns det här också, jag tycker ändå att Sverige ligger bra till med vårat obligatoriska bekämpningsprogram mot blåsljud på hjärtat sen 2001, och rek. på ögon och knä.
Syringomyeli är mycket svårare eftersom det kanske inte visar sej förrän senare i hundens liv, när den kanske redan har lämnat valpar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tinnitus - med arvsanlag från vargen !!!

Det såg jag tydligt när han mötte sin första tyg-råtta....... smyyyga --- jätteskutt --- skaka !

Som han skakade, hela han ramlade omkull till slut, hade det varit en riktig råtta så hade den garanterat varit stendöd på några sekunder.
Hur kan det finnas sån kraft i en 5 1/2 veckors valp ?
Idag har han varit med ute på altanen för första gången, hej o hå vad det gick undan !!!
Nu sover han länge, länge.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar