tisdag 24 mars 2009

"Bullar"















Att man ska ha så svårt att hitta en Bullmastiffhane !

Här är det mycket svårare än med cavalieren tycker jag.

För min del letar jag efter sundhet, temperament och stamtavla sen behöver han inte ha höga meriter.

Mycket beror på att jag inte har den kunskap jag skulle önska jag hade om Bullmastiffen, då blir jag tveksam, på hanhundsvalet. Det är en liten ras - till antalet. Därför är det ännu viktigare .

Vi röntgar armbågar och höftleder och undersöker även hjärtat (aorta stenos). En del är mentaltestade.

Jag har bara haft en kull "Bullar" och det var inte meningen att vi ens skulle ha den, utan vår första tik skulle "bara"vara sällskapshund, nu blev det 8 valpar ändå och vi sparade en tikvalp, bara till sällskap tänkte jag, för det är större ansvar att föda upp en kull av större ras, inte minst att de hamnar i rätta händer,

så börjar jag tänka...... hon är en trevlig tik, armb. UA - normala höfter B .

Jag letar väl ett tag så får vi se vad det blir.
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar