söndag 26 april 2009

Utställning SKK Västerås

Nej du Alex, nu är det bantning som gäller
Efter en hektisk vecka landade jag i går på SKK´s utställning i Västerås.

Jag startade härifrån 04.30 mötte Kari efter vägen sen gick allt som en dans.

Bara en älg efter vägen men många grävlingar, så se upp efter vägen, de känns som att köra över en stock, kan jag tala om.

Utställningen var lätt att hitta, bra parkering i närheten, stor fin lokal med gott om plats. Lite halt golv, det gjorde att jag såg en del "trippiga" hundar ungefär som människor på hal is.

Välordnad utställning inget att klaga på.

Dit åker jag gärna igen.

Enda gången jag inte längtar ut till strålande väder, är när jag är på hundutställning inomhus.

Fina hundar att titta på, en stor balja kaffe och bra stämmning, då trivs man.


Vi har fina Cavalierer i Sverige, det som jag är särskilt glad över är att deras rygglinje blir bättre och bättre, det är ju den som bär upp hela hunden.


Så fick jag återigen se två av mina absoluta ( fyrbenta ) favoriter, bara att njuta.


Av mina hundar var "Edwin" Z. Splendid först ut, det är ju Karis hund, och han bor hos henne på Glittertinds kennel, men uppfödd här, första pris i junior klass och 2 konkurrent klass av 5 st. ett hederspris med hem till Torpstöd gladde Kari och mej.

Domaren Veli-Pekka Kumpumäki från Finland tyckte om Edwin och speciellt hans fina huvud, det gjorde att jag fick upp hoppet om min "Alex" för de här två är ganska lika.


Okey, nu var det dags för "Alex" Z. Online - ganska snabbt insåg jag att han är för tjock !!!!!!!!! Jag som har cyklat och cyklat och tyckt att han ser ut som "en riktig hane med mycket muskler" inser nu att det är bantning som gäller, domaren log mot mej och överraskade mej med att tala klockren svenska.

Bra kritik fick han för övrigt och kul med domare som skriver mycket och utnyttjar hela kritiklappen.

- En välbyggd hane, ngt.för tung, mycket bra propotioner, o överlinje, mycket vackra stora mörka ögon, ngt mulliga kinder, kraftig benstomme, mycket bra pälskvalité, rör sig trevligt och visar sej bra, borde vara ett nummer mindre. första pris öppen klass.


Så var det "Lisa" Z. Pyret min trefärgade tik som jag egentligen inte skulle ställa ut, för hon har en skada i bogen efter en olycka som valp, men hon fick följa med för de andra tikarna var inte "klara" för utställning.

- Välbyggd tik, lite lågställd, vackert huvud o uttryck, bra topline, välvinklad, bra förbröst, utmärkt pälskvalité i bra kondition, rör sig mycket löst i fronten, mycket trevlig attityd. första pris öppen klass.
I öppen klass tävlar ju också min delägda "Lotta" Vouges Charlotte visad och matchad av Peter Gustafsson Vouges kennel, återigen placerade hon sej i bästa tik klass men tredje certet och ett svenskt championat inom räckhåll är ett h-ete att jaga, jag vet !!!!! Med två egna tikar på två cert så svårt, så svårt när man såååå gärna vill.


Jag är stolt över mina hundar och speciellt deras fina/orädda uppträdande, och deras glatt viftande svansar.

Alla har vi olika målsättningar, jag jobbar på min.


1 kommentar:

  1. Vackre Alex å sööta Lisa!! Som jag brukar säja: Man får vara nöjd med släta 1:or å när det väl smäller till då dånar man.
    Kramar från oss

    SvaraRadera