tisdag 14 april 2009

FFC = FRISKA - Fina - Cavalierer

FRISKA ................................ Fina - Cavalierer
Så tänker jag, först och främst jobbar alla för en frisk ras, vilken ras det nu vara må, mota små problem tidigt, så det inte blir stora problem i framtiden . Sen försöker vi naturligtvis få fina/välväxta hundar.

Då krävs det samarbete och ärlighet, berätta det vi vet om hunden och dess linjer för varandra, vi kommer att klara det, jag vägrar att säga "det går aldrig".
Det har varit svårt i alla tider, t.ex. om jag lånar ut min hane, så berättar jag det jag vet, för/nackdelar om honom även hans syskon, mamma och kanske hans mormor om jag även äger dem, meeeen hur gör jag om jag inte äger föräldradjuren ? De kanske ägs av en annan kennel och är mitt uppe i sitt avelsarbete, vad tycker den kenneln om att jag pratar för/nackdelar om deras hundar ?
Vad tänker/säger jag till en kompis som ska para med en hane jag vet ärver ner en del saker som inte är bra ?
- Ha ha para med den du, det blir ditt problem, en konkurrent mindre !

Klarar du att ta emot mina åsikter eller går du till nästa och frågar:
-Maj-Britt sa så är det sant ?
Då blir det väsen !!!!!!!!!! Inte roligt att vara Maj-Britt.

Det är klart det blir fel ibland, men jag måste kunna säga att "Jag trodde på den här kombinationen när jag parade".

Det är som gjort för ännu mer intriger.
Vi måste hitta en lösning på allt vi funderar över.
Tänk om det går att gemensamt komma överens om vad jag ska säga om föräldrarna/släktingar till min hane, det vore ju bra. Bli inte förvånad om jag kontaktar just dej om hundar i mina stamtavlor ! Kastar du på luren då eller blir jag utskälld eller kanske du funderar på idén, den kanske är genomförbar.
Många skrattar åt min idé, men man vet inte om man inte försöker. Vi måste börja någonstans och nu.
Finns det fler/andra idéér så fram med dem, lämna kommentarer eller använd bloggarna, så vi kommer igång med en vettig diskussion. Till slut hittar vi den rätta vägen.

Den riktigt intresserade valpköparen/tikägaren frågar om hundarna i stamtavlorna, vad svarar jag då ?
Finns det nackdelar så kommer de fram ändå ryktesvägen, efter att hanen har parat eller valpen är såld och det är inte bra.
Det är lika viktigt med tikarna, jag vill prata rejält igenom med tikens ägare, innan parning, okey hon kanske inte får lika många valpar i sitt liv som en hane, men de är lika mycket anlagsbärare, jag upplever som att det ställs alldeles för låga krav på tikarna. Många parar sin tik för att det är gulligt/roligt att uppleva en kull valpar, och ALLA säger ju att hon är SÅÅÅ fin.
Vem säger så ?
Är det grannen eller en gammal moster som har vägarna förbi ?
Tänk om hon får 6 valpar och det finns 10 såna uppfödare i Sverige, det blir 60 valpar som kanske en liknande "uppfödare"fortsätter avla på !
Det kallar inte jag en seriös uppfödare, vad vet den här "uppfödaren" om för/nackdelar i valparnas stamtavla.
Sen lämnar de skutan när den börjar sjunka !
Vem står kvar och får ta skammen att uppfödarna har avlat såååå hårt att hundarna är sjuka ?

Fråga dej själv "Är den här tiken värd att föra sin ras gener vidare ? Hur är syskonen ?

Min önskan med detta inlägg är att få igång en diskussion om hur vi ska nå framgång med våran ras. Jag är kanske helt fel ute, du får gärna rätta mej, jag har i alla fall försökt.

KOM IGEN NU, LÄGG NER ALLA STRIDSYXOR FÖR TUSAN OCH BÖRJA JOBBA FÖR CAVALIEREN DET FINNS SÅ MYCKET KUNSKAP DÄRUTE ANVÄND DEN TILL HUNDARNAS FÖRDEL OCH INGET ANNAT .

2 kommentarer:

  1. Så sant det du skriver. Mycket kloka ord. Hur ska vi komma tillrätta med allt om vi inte e ärliga å kommunicerar?
    /En "Glädjeflicka"

    SvaraRadera
  2. Maj-Britt:)

    Tänk att det är så känsligt att prata om hundar....vi borde ju tycka att det är underbart, spännande o vara öppna för att lära oss mer istället.

    Vad man har för åsikter om skönhet varierar både bland uppfödare/ valpköpare/domare/ mostrar o grannar:)....MEN vad som är sunt/osunt bör ju ligga inom samma ram för de flesta ändå!! Frågar man, vill man ju ha ett ärligt svar o vem säger att man måste vara ful för att vara frisk!

    SvaraRadera