söndag 12 juli 2009

Planering

"Lipton" som valp efter en språngmarch i regnblöt gräsmatta.
Att köpa en ny hane är alltid spännande, och jag hoppas att jag i mitt tänkande har kommit så långt att jag inte påverkas av vad andra tycker eller tänker.

En hane ska kunna ge någonting till min uppfödning som jag saknar där.

När jag köpte t.ex. Loranka´s Magic Man "Lipton" var jag intresserad av hans linjer i min uppfödning, med för mej tilltalande hundar i stamtavlan som jag själv sett, de har många detaljer som jag letade efter på plus sidan.

Det är många som frågar varför han inte ställs ut mer, det är ingen hund som kommer att vinna i ringarna utan han är köpt för avel i min uppfödning, och på sikt så tror jag på det här.
Jag ska ställa honom i ökl någon gång men det är för mej inte viktigt vilket resultat det blir.

Jag jobbar på inköp av ny hane just nu, det vore lagomt om han är här nästa år, sen tar det 2 år till innan han får gå i avel. Då gäller det att se in i framtiden.

Vad har jag för tikar då ?

Kontakterna finns och valpplaneringen är klar, sen är det bara resten kvar.

Det måste vara enklare att gå ut och låna en hane !
Javisst !
Det är fantastiskt spännande att få låna en hane utifrån som man tror på, det måste man ibland.
Då kan man ju välja en ny till varje gång.

Men för mej är det en utmaning att ha en egen hane och lära känna honom i minsta detalj, han kanske visar sej nedärva saker jag letat efter och för mina cavalierer framåt.

Kunna nicka belåtet åt hans valpar eller hemska tanke, skaka på huvudet och säja "Det här blev inte som jag tänkt" då är det dags att börja om.
En klok "gubbe" sa till mej en gång
"Var inte rädd att göra fel, det är då du lär dej mest, om du inte försöker har du inte lärt dej något".

Det här är inte lätt, och ska inte vara det heller.





1 kommentar:

  1. Du e' int' så dum i alla fall...vi tänker kanske lite lika ändå fast du påstår motsatsen emellanåt. Vilken tur att vi är olika, det brukar komplettera rätt bra...i slutänden.

    SvaraRadera