tisdag 4 december 2012

Utmana aldrig en Älg !

Efter några dagar med kallt väder, minus 15, så är äntligen uthusen alldeles vita av rimfrost, det brukar vara ett säkert tecken på väderomslag.
 Vi har varit oroliga för vattenledningarna när det inte är någon snö som isolerar marken.
 Nu har vi väl 2 cm snö, OK någon DM kan jag väl gå med på men sen räcker det.
 
 
I lördagsnatt 04.00 hade vi tre älgar på besök i våra äppleträd, jag vaknade av konstiga läten och kikade ut, där stod en älgko med sin kalv och förmodligen hennes fjolårskalv.
De åt fågelmaten jag lagt ut i den lilla fågelstugan och även kvistar av vårt äppleträd som jag hade satt upp en ljusslinga i dagen före, fem meter från vår trappa.
Men då jädrar blev det fart på kärringa....jag ut i pyamas och barfota, ut på trappan å gapa och klappade i händerna, älgkon lufsade iväg lugnt, men de andra småglinen stod liksom kvar och jag tyckte jag hörde de sa "men gå in å lägg dej"
Jag har aldrig varit så nära älgar, men kände mej ganska trygg där uppe på trappan, så fick jag en idé vi har ved liggandes här.....hahaha tre vedträn drämde jag iväg och träffade ettåringen som äntligen travade iväg och fick med sej lillebror också.......men bara ca tio meter sen vände ettåringen huuuuaaa
kom tillbaka och slog med frambenen på vedträna där de låg på marken, det var läskigt!
Jag kan bara fantisera vad han tänkte..........
Nästa gång drar jag täcket över huvudet och räknar får. 
 
 
Ha de gött och utmana aldrig älgar.....det tänker aldrig jag göra mer.....
 
 

 
 


 
 



1 kommentar: