söndag 23 december 2012

Bästa julklappen!

   För ett tag sen var jag till vetr. för att undersöka/få ett knäintyg på Ystra, han sa "Jag kan inte fria henne, hon är inte helt bra i den ena knäleden"
Det är den första hunden jag fått med anmärkning på patella, och bedrövad lämnade jag veterinärkliniken.

Shiit.....  den här tiken har många fördelar både exteriört och hälsomässigt, vi får ju använda dem i avel ändå eftersom vi bara har rekommendationer på knän, men det tar emot......

Hästar som har känning av patella tränar man i de flesta fall friska, så jag bestämde mej tillsammans med vetr. att vi ska prova det på Ystra..

   I början var det barmark, så vi fick börja väldigt försiktigt så att hon inte blev öm, med sand i en plastdunk, sen kom snön då gick det väldigt lätt så jag ökade tyngden efter hand.

   Den 21/12 var det så dags för att kolla om hon blivit något bättre.


   HON VAR HELT BRA
 "lite svullen" sa vetr. förmodligen hade JAG varit lite väl träningsvillig.

HON FICK SITT UA INTYG, veterinären var lika glad som jag, vi tillsammans hade lyckats lägga upp ett träningschema med drögträning/klättring i sandgrop/snöpulsning, som gjorde att min lilla Ystra (som verkligen gör skäl för namnet) blev bra i sin knäled.

Nu ska jag tillägga att mina hundar springer lösa så gott som varenda dag över stock och sten, och jag tycker de är ytterst vältränade, men med det här upplägget fick hon arbeta på ett mer kontrollerat sätt.

Tack för ett fint samarbete Vetr. Jan Wissler.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar