söndag 7 februari 2010

Ett herrans liv.................

När ungdomar sover, djupt och länge tycks inget störande, det är nästan så man undrar om de lever.

Jag själv tänkte prova ta en sovmorgon en lördag för ett tag sen, jag invigde Göran i mina planer och det skulle gå bra, "då rastar jag hundarna på morgonen" sa han.
Nöjd kröp jag under täcket med tanken att jag skulle vakna "av mej själv" pigg och utvilad nästa dag.

Halv sju vaknade jag av en massa "tassande" runt i huset, det är ju tiden som jag brukar gå upp, och nu väntade hundarna på mej. Göran smög upp och jag drog täcket över huvudet och satsade på att somna om.

DUNK DUNK DUNK låt Axxas svans när hon lyckligt konstaterade att husse var på väg.
Om du nån gång har hört en glad Bullmastiff svans dunka mot golv och väggar så vet du också att det "kan väcka en död".

Sen tror jag att det utbröt en vild krigsdans, och Göran som är så snäll mot hundarna kunde inte få dem lugna när han viskade för att inte väcka mej "tyst tyst lugna ner er nu".

Nåväl......... när han fått ut dem så blev det ju tyst.........2 minuter sen började de skälla utomhus.

Jag kunde inte göra annat än skratta, kasta av mej täcket och gå upp.
Lungt konstatera att "så här är ditt liv".

Kommer man "för sent" till hästarna så ser man på långt håll att de står i fönstrena och tittar upp mot vägen.
När man tar i stalldörren så gnäggar de välkomnande, men sen bryter eländet ut.

De slår bakut i väggarna, drar med tänderna i gallret, öronen ligger klistrade i nacken och utstrålningen är solklar "var har du varit, varför kommer du inte i tid, vi svälter ihjäl, ge oss mat NUUU".
Helst skulle man ha en knapp att trycka på så alla fick mat på samma gång, för den som får sist är inte glad.
När havren är uppäten ska de ut, då är det som de säjer "vi skulle ha varit ute för en timme sen, släpp ut oss nu".

Sen blir det äntligen lungt, när hästarna står och mumsar på sitt hö i hagarna, då har vi kommit ikapp.
Våra djur tycks ha en inbyggd klocka och tyvärr har jag inte hittat knappen att "stänga av", så det lär nog dröja innan vi får någon sovmorgon, om man inte övernattar nån annanstans.


Visste ni förresten att : Världens äldsta träd, en Rödgran, står i Dalarna och har rötter som är 9 551 år gamla.

1 kommentar:

  1. Vissa har foderautomater...........men nog är det mysigt alltid att vara välkommen:)

    Grattis till vinsten med hästen - allas dröm att kamma hem storkovan efter år av slit!!

    SvaraRadera