tisdag 11 januari 2011

Ett sätt att leva.

Som ni förstår så har vi haft hästar och hundar i många, många år.
Biodling har vi också provat på och jag kommer nog att börja med det igen för det är så intressant.
En period hade vi Får, för att beta av markerna så de inte växte igen, inte många utan som mest 7 tackor men de kanske fick 3 lamm var, då var det en del jobb över sommaren med byte av hagar och staket.
Jag vet nu att de som säjer att får är lätt att ha för "de sköter sej själva" de har förmodligen inte haft får själva. "Dum som ett får" stämmer heller inte, ett ex. är när det började regna, fåren stod ALLTID i sitt utestall under tak, medan hästarna för det mesta står ute i regnet.
Jag klippte mina tackor själv med maskin och jag lovar att efter det så var man stel i kroppen, men det gick det med. Ullen tovade jag mycket nyttigt av, sittunderlägg när barnen var små t.ex. - sulor, cykeldynor, vaddstycken till hästarnas ben var superbra, någon hatt blev det, tofflor, vantar,tavlor, väst.....
Det var viktigt med avmaskning, och även så ska klövarna klippas.
Rätt kraftfoderblandning skulle de ha såklart inför dräktighet/lammning.

Åååååhhhh vad jag saknar lammningen, det tog bara någon minut så hade lammungen rest sej, det var sällan det var komplikationer, det hände väl någon enstaka gång att jag fick rätta till ett onormalt fosterläge.
Men en gång var det en tacka som fick ett vitt lamm precis som sin egen färg, efter en stund fick hon nästa lamm som var svart, det ville hon inte kännas vid, ååå vad hemskt det var.... att se den lilla söka sej till sin mamma och hon stångade iväg honom så det small i väggarna, det var hemskt, tackor kan vara väldigt bestämda fy fy usch.... han fick bli mitt flaskbarn, ibland höll jag i tackan så han fick dia, då gick det bra. Inte klarade vi av att slakta den lille baggen vid 6 mån utan han fick tillsammans med 3 tackor härifrån flytta till Rättviks folketspark, Furuviksparken tror jag den heter, där de betade och höll fint, även blev omklappade av turister, det kändes bra.

____________________________________________________________________

-Far, får får får ?
-Nej får får inte får, får får lamm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar