onsdag 19 januari 2011

Den här vintern innehåller allt.


Idag kunde jag inte ta ut de oskodda hästarna till hagen, pgr.av total isgata, jag har grusat men det förslår inget, på dagen rinner det smältvatten och så är det lika mycket is igen.

Det räcker inte att grusa "en smal stig" för ivriga hästar kan få för sej att "gå på tvära" som vi säjer, då hamnar gruset under magen och hästbenen far åt alla håll, jag är bekymrad att de ska ramla över mej, då lär jag bli platt.

Vi vill heller inte sko de här med brodd för vi har en som gärna bråkar och slår bakut mot de andra.

Man undviker medvetet att verka hovarna på vintern bara för att det ska växa ut en naturlig kant på hoven som gör att de får bättre fäste, men på den här isen räcker det inte.

Inte ens skottkärran stod kvar där jag ställde den utan kanade iväg på isen, då är det illa.
Gruset är slut nu och min bil är sönder så jag kan inte hämta mer.
Jag kan inte minnas att det varit så här mycket is förut just på vår gård......men minnet är kort.

Göran kommer hem imorgon det ska bli skönt att lämna över ansvaret tre dagar till honom, det är jobbigt på vintern.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar