fredag 19 april 2013

Enkelt/fugerar bra.


Idag ska jag flytta om valparnas natthagar, sätta upp dem alldeles nära altandörren så det bara går att ta bort en grind på morgonen så de går ut själva.
Som det är nu ska de springa en bit från hagarna i köket innan de är framme vid dörren, någon tar en sväng åt ett annat håll och någon vänder och springer in igen medan jag försöker springa före och locka, men rätt vad det är har någon sprungit förbi mej och tvärstannar då är jag mitt i flocken och försöker undvika att trampa någon oh jisses......
 

 
Det roligaste i "kråksången" med det här är att vi har bara en altandörr och ingen altan ännu, Göran har byggt en liten fin tunnel som fungerar alldeles utmärkt, valparna springer ut/in i den, det är ganska högt, det här tycker valparna är såååå roligt och springer i tunneln så det durar, de är nästan mer där och springer än ute. Där utanför är det sand så det blir inte blött som om det vore gräs, och alldeles utmärkt för små valpar att gräva i det riktigt sprutar sand åt alla håll.


Det är väldigt duktiga valpar det här, sover till kl. 06.00 inte ett pip före det, får jag nu ut dem för morgonrastningen också så lär de sej snabbt att sånt gör man ute, då blir det mycket mindre jobb för mej och underlättar för de nya ägarna när de får hem sin valp.
Så här har jag alltid gjort men det blir mycket svårare när de är så många och vädret är kallt å regnigt +4 idag bara.

På dagarna springer de runt mina fötter, jag måste erkänna att här blir det inte mycket gjort, utan jag tillbringar mest tid på golvet. Alla är duktiga på att hitta små mjuka filtar, kuddar, badrumsmattor eller varför inte en socka eller mössa att ta med till ett bra ställe som de hittar själva och kan sova ostört på, inte så ofta de ligger i de bäddar jag gör i ordning.

Nästa fredag kommer vetr. hit och besiktigar valparna, skönt att det gick att lösa så då slipper jag åka med 14 valpar i bilen och in på vetr.stationen med alla bakterier som finns där.

Två ska ha pass och maskas mot dvärgbandmasken enligt de nya reglerna som gäller från 1 maj 2013 för införsel till Norge. Men det är ju inga problem det ordnar jag.

Nej nu är det nån som biter i min fot, måste ner på golvet och gosa en stund innan de somnar och jag tar kaffe, ha de gott till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar