tisdag 10 juli 2012

Mitt förslag till Styrelsen.

Brevet som ni ser längre ner är mitt förslag jag skickat till styrelsen, det är ju i stort sett det som redan finns i nuvarande regler...MEN VI KAN INTE HA EN KOMBINATION AV BÅDA TVÅ allt blir en enda röra i så fall och det ska inte finnas en chans att misstolka, alla ska kunna läsa och förstå och få samma svar!
 Inga om/men eller utifall att !
Alla blåsljud på hjärtat är inte ärftliga säjer en del, vem ska avgöra det då, var ska den gränsen dras, i så fall är det förslag nr 2 som gäller för alla.

___________________________________________________
Hej styrelsen!

Jag vill att texten om regler för Cavalierer ang. hjärtintyg skrivs om, den ska vara enkel så ingen kan tolka den på olika sätt.

Förslag 1:

"Alla Cavalier King Charles Spaniel som ska gå i avel, ska ha eget hjärtintyg U.A. efter fyllda 2 år, och deras båda föräldrar ska ha hjärtintyg U.A efter 4 år.
Gäller från alla länder. Vi ska sätta ett datum så att det inte blir oklarheter för de som redan är köpta/tingade.
Alla övriga ska inte gå i avel, utan spärras för evigt."
____________________________________________

Förslag 2 :

"Alla Cavalier King Charles Spaniel som ska gå i avel, ska ha eget hjärtintyg U.A. efter fyllda 2 år, om deras föräldrar inte kan uppvisa ett intyg om hjärta U.A efter 4 år så får avkomman vänta tills den själv är 4 år och hjärta U.A. då får den gå i avel."
Gäller från alla länder".

______________________________________

Förslag nr.2 sållar ju bara bort hundar med blåsljud före 2 år!!!!!
Det är inte bra för rasen och personligen tycker jag att då behöver vi inget hälsoprogram för hjärtat, men det måste bli ett slut på att det kan tolkas olika, och därigenom uppstår frustration och osämja inom klubben.
MVH Maj-Britt Karlsson

2 kommentarer:

  1. Jag har ett tredje förslag som verkligen är enkelt, alla hundar som används i avel får inte registrera avkomma om inte hjärtintyg finns, detta intyg ska tas en gång per år och registreras av kennelklubben om sen hunden har blåsljud eller inte har ingen betydelse det viktiga är att intyg finns då kan alla som är läskunniga avgöra själva och man slipper en massa trams. Hela vårt nuvarande program är alltför krångligt och importer är närmast omöjligt om man inte har mycket tur och väldigt bra kontakter, sen bör tilläggas att nästan inga utländska hundar är chippade eller på annat sätt idmärkta varför det går att fuska hur mycket som helst med de intyg som man får. Jag personligen anser att det är alldeles för sent att använda en tik första gången efter 4 år det är avelshygeniskt oetiskt tycker jag,
    Eva Zachrisson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjaaa det tål nog att funderas på....men enkelt var det ju.
      Chipmärkningen pratade jag med Clare Rushbridge om och det är ju som du säjer, det är ju bedrövligt kan ju vara en helt annan hund!

      Radera