onsdag 13 januari 2010

JA eller Nej ?

Jag har fått en förfrågan om jag vill hjälpa till på en "Blodspår och eftersökskurs" fram i vår.

För sådär 30 år sen !!!!!!!....... drygt och många år framöver sysslade jag med mycket kurser inom hunderiet, och det är fantastiskt roligt, och givande.
Tänk er tillbaka i tiden, en liten smal tjej på 20+, som ska möta jägare och deras hundar
och försöka tala om hur de ska göra.
De kommer bullrandes första gången till kursen och berättar jakthistorier så man kan ramla baklänges.
Med inställningen "Lydnad behövs inte på jakthundar" hämta hunden från hundgården till höstens jakt och allt fungerar.
Men så roligt vi hade !!!!

Som tur är har inställningen förändrats under åren, och många jag vet idag har en underbar kontakt med sin hund under jakten.

Det var bland de roligaste kurser jag haft, att se kontakten/lydnaden växa fram mellan hund/jägare.

Min mentor Gunilla Lundbom betyder mycket för mej och har gett mej/ger mej fortfarande goda råd, men också Åsa Ahlbom och Anders Hallgren är fantastiska och jag har mycket att tacka dem för.
Gunilla och jag var med på "Åmåls hunnfolks" 30 års jubileum för ett tag sen, klubben som vi var med och startade ......fantastiskt..........

Vi var den första klubben i Sverige som började med Agility t.ex. vad än andra säjer.....
klubbmedlemmarna byggde hinder efter en ritning från England, vi använde bildäck som "ring" och lakan till tunnel, snickrade, sågade målade, sen åkte vi runt på finaldagen på utställningar bl.a. Göteborg och hade "uppvisning".
Många hundmänniskor slog sej för bröstet och skakade på sitt huvud och menade att det här skulle förstöra och stressa sönder hundarna, men se hur det har utvecklats till en jättesport idag.
Någonstans i Gunillas garderob finns en smalfilm på allt detta.

Jag tror jag ska tacka ja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar