onsdag 21 november 2012

Solens blomma.

   I brist på den riktiga solen, så får man hitta andra solar !


Solrosen,  har sitt ursprung i södra Nordamerika. Indianerna förädlade, odlade och åt den, förmodligen dyrkade de den även som symbol för solen.

Till Europa kom den på 1500-talet, för oss svenskar betyder den bra matolja och en vacker trädgårdsväxt.

Med förädlingens hjälp har man fått fram mängder av olika sorter med olika höjd, färg och storlek.
När jag nu planerar inför våren så är Solrosen en självklar bakgrundsblomma i vår trädgård.

En fjärilsbar måste jag bara försöka få till, åååå vad jag längtar till sommaren


Inte heller fel.......jordgubbsland har vi, och har gjort i ordning till ett till, bara att plantera mera !

                                    

                                      


Här har jag en favorit, den heter "Vaxblomma" och jag har i år lyckats få tag i frön.
 
Men innan dess, så är det meningen att det ska födas några cavaliervalpar här
Hej så länge........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar